Skip to main content

Buitenlucht als rijke leeromgeving

Buitenlucht als rijke leeromgeving 

De afgelopen weken stonden onze locaties in het teken van de buitenlucht. Samen met de kinderen gingen we op ontdekking: wat is er allemaal te vinden buiten? Welke wonderlijke dingen kom je tegen als je écht kijkt? En wat kun je allemaal maken van wat je daar vindt, een tak, een steen, een blad of misschien wel een veertje? 

Bij TremaKids kijken we altijd vanuit het perspectief van het kind. En als je door die bril kijkt, zie je dat buiten zijn veel meer is dan gewoon “lekker spelen”. De natuur is een oneindige leeromgeving, vol prikkels, mogelijkheden en verwondering. 

De kracht van buiten zijn 

Buiten spelen is goed voor lichaam en geest. Uit onderzoek van onder andere het Nederlands Jeugdinstituut blijkt dat kinderen die regelmatig buiten spelen niet alleen fitter zijn, maar ook veerkrachtiger en zelfverzekerder worden. Rennen, klimmen, vallen en weer opstaan, het hoort er allemaal bij. Door die ervaringen leren kinderen hun grenzen kennen en vergroten ze hun zelfstandigheid. 

Ook voor de hersenen doet de natuur iets bijzonders. Groen en ruimte zorgen voor rust en concentratie. Kinderen die regelmatig buiten spelen, kunnen zich beter focussen en ervaren minder stress. Het is alsof de natuur een soort ‘resetknop’ biedt, iets wat in onze drukke, prikkelrijke wereld misschien wel belangrijker is dan ooit. 

Ontdekken, verwonderen, leren 

Buiten zijn is niet alleen tijdens het thema In de buitenlucht een aandachtspunt. Het is een dagelijks onderdeel van het gehele programma. Niet omdat het moet, maar omdat het zoveel oplevert. 
We laten kinderen zelf ontdekken: zoeken naar insecten, bladeren vergelijken, hutten bouwen of iets moois maken van natuurlijke materialen. Soms leidt dat tot een prachtig kunstwerk, soms tot vieze handen, en dat is precies goed. 

De waarde van verwondering 

Bij TremaKids vinden we het belangrijk dat kinderen niet alleen in de natuur spelen, maar deze ook leren waarderen. Als kinderen zich verwonderen over een mier die een kruimeltje draagt of over de geur van regen op de aarde, ontstaat er iets bijzonders: respect en verbondenheid met de wereld om hen heen. 

Die verwondering vormt de basis voor zorgzaamheid. Want wat je kent en waardeert, daar wil je goed voor zorgen. En dat begint bij buiten zijn, elke dag, met open ogen en een nieuwsgierige blik. 

Samen bouwen aan buitencultuur 

We zien het als onze verantwoordelijkheid om kinderen volop de kans te geven om buiten te spelen, te ontdekken en te groeien. Dat doen we niet alleen door tijd te maken voor buitenspel, maar ook door onze buitenruimtes zo in te richten dat er altijd iets te beleven valt: gras, zand, water, boomstammen, struiken en schaduwplekken. 

Uit het onderzoek Buitenspelen 2022 van Jantje Beton en het Mulier Instituut blijkt dat steeds minder kinderen regelmatig buiten spelen. Dat maakt het nog belangrijker dat kinderopvangorganisaties, scholen en ouders samen werken aan een echte buitencultuur, waar buiten zijn vanzelfsprekend is, in elk seizoen.